Nakkesmerter

Nær halvparten av alle kiropraktorens pasienter oppsøker hjelp for nakkerelaterte plager og symptomer. Nakkens funksjoner er kompliserte og spiller en helt sentral rolle i bevegelsesapparatet.

Nakkens bevegelser består av et komplisert samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Nakken må stadig stabilisere for store krefter og dette stiller store krav til god utholdenhet og aktivering av nakkens muskulatur. Vi er avhengig av at nakken fungerer bra for å utføre presise bevegelser, holde balansen og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel. Det kan ofte være vanskelig å skille mellom plager fra nakke, øvre rygg og skuldre, og veldig ofte henger disse smertene sammen og kan gå over i hverandre.

Vanlige symptomer kan være smerter/stivhet i øvre/nedre del av nakke eller skulderparti, hodepine, svimmelhet/følelse av ustøhet, smerter eller prikking i armer og/eller hender, nedsatt bevegelighet, ansiktssmerter og plutselig stivhet/smerter i nakken. I noen få tilfeller kan årsakene til flere av disse symptomene være andre typer skader eller sykdommer, og det kan derfor være lurt å få utredet årsaken til dine plager. Dette kan din kiropraktor hjelpe deg med og henviser videre til diagnostisk undersøkelse og spesialisthelsetjenesten om nødvendig.

Vanligste årsaker

• Nedsatt styrke og utholdenhet i nakkemuskulatur

• Dårlig stabilitet i skulder og skulderbue

• Nakkesleng etter påkjørsel eller andre ulykker

• Anspenthet

• Statisk og ensidig arbeid

• Inaktivitet

• Ugunstige arbeidsstillinger

• Synsproblematikk

Hos kiropraktoren vil det bli gjort en grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse for å avdekke eventuelle årsaker og avgjøre best egnet behandling for ditt problem. I behandlingen legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv etter en totalvurdering, og man kan benytte flere metoder og teknikker for å gjenopprette normal funksjon. De fleste nakkesmertepasienter har god nytte av kiropraktorbehandling. I de fleste tilfellene er det god effekt ved kombinere kiropraktikk og øvelser. Ved tilfeller av langvarige nakkesmerter kan det ofte være nyttig med et tverrfaglig samarbeid.