Svimmelhet

Svimmelhet er en subjektiv følelse av at ens eget hode eller omgivelsene beveger seg. Det er ikke en sykdom i seg selv, men et symptom som kan ha mange forskjellige årsaker. Svimmelhet er vanlig og det forekommer oftere med økende alder. Svimmelhet oppstår ofte som følge av en forstyrrelse eller sykdommer i kroppens balanse-/ likevektsapparat i det indre øret, eller på grunn av forstyrrelser i hjernefunksjonen.

Er du usikker på årsaken, er det viktig med en grundig undersøkelse slik at man kan finne riktig behandling og tiltak. Når det gjelder svimmelhet bør man undersøkes raskt for å utelukke alvorlige sykdommer. Man kan starte undersøkelse hos en primærkontakt, som kiropraktor eller manuellterapeut. Vi vil kunne gi deg en grundig undersøkelse, og behandling dersom det er indikasjon for det. Ofte behandler vi nakke og skuldre for feilfunksjoner som ledd og muskelspenninger. Andre ganger benytter vi teknikker for å bedre funksjonen i det indre øret ditt. Etterhvert vil du også kunne få forebyggende øvelser eller tiltak du selv kan utføre hjemme eller på trening. Behandlingen har også ofte en kognitiv tilnærming med informasjon, råd og veiledning. I tillegg kan smertemestring og avspenning være aktuelle tiltak.

Dersom vi ønsker en annenhåndvurdering av ditt problem, vil du bli henvist til MR, røntgen, CT eller videre undersøkelser hos spesialist.

Ulike årsaker til svimmelhet

Krystallsyken (BPPV): Dette er den typen svimmelhet vi ser oftest hos oss, en av de vanligste årsakene til svimmelhet. Hypotesen om årsaken til krystallsyke er at det har løsnet små krystaller (otolitter) inne i labyrinten i det indre øret som deretter har forvillet seg inn i labyrintens bueganger og forårsaker irritasjon og feilsignaler herifra. Krystallsyke karakteriseres av kortvarig karusell liknende svimmelhetsanfall (vertigo) og påfølgende kvalme. Anfallet kommer gjerne i forbindelse med at man beveger hodet i bestemte stillinger, eller ved stillingsendring som når man legger seg ned eller reiser seg opp. Oppleves ofte svært ubehagelig. Heldigvis er det gode prognoser med behandling av dette og de aller fleste opplever en stor forbedring etter 1-2 behandlinger. Det finnes forskjellige typer av BPPV og behandles derfor deretter.

Nakkerelatert svimmelhet: Irriterte ledd i nakken eller stramme nakkemuskler kan gi nedsatt presisjon i koordineringen mellom syn, hørsel og hodebevegelser. Dette kan gi en følelse av sjøgange, «tregt syn», og en diffus, sliten/ullen følelse i hodet. Hodepine er også hyppig rapportert og pasienten opplever ofte stiv og vond nakke.

Vestibularis nevritt (virus på balansenerven): Kommer gjerne i forbindelse med en øvre luftveisinfeksjon. Symptomene er ofte konstante, og ikke så avhengig av hode- eller kroppsposisjon. Gir oftest kraftig svimmelhet i 1-3 dager og gradvis forsvinne av seg selv etter 3-8 uker. Tilstanden kan i tilfeller være svært invalidiserende. I noen tilfeller vil disse symptomene være plagsomme over lengre perioder. Hurtig undersøkelse og diagnose kan gi muligheter for bruk av medisiner i samråd med fastlege eller øre-nese-hals spesialist.

Menieres sykdom: en plagsom og vedvarende, men ikke livstruende, form for svimmelhet. Symptomene kommer i anfall med voldsom svimmelhet, lyder i det angrepne øret og hørselstap som øker under anfall. Hørselen vil etter hvert svekkes. Årsaken til lidelsen er ukjent, men sannsynligvis spiller flere faktorer en rolle; bl.a. virus, arvelige faktorer og visse typer allergi eller matvareintoleranse.

Andre årsaker til svimmelhet:

• Stress, uro og angsttilstander

• Bivirkninger til medikamenter